torstai 3. lokakuuta 2013

jarrujärjestelmien perusteet

                  Jarrujärjestelmän tarkoitus ja toiminta


Jarrujärjestelmän tarkoitus on hidastaa ja pysäyttää auto mahdollisimman nopeasti mutta turvallisesti. Jarrujärjestelmän tehtävänä on myös muutaa liike energia lämpöenergiaksi käyttämällä kitkaa. Energian muutos tehdään jarrukenkien ja jarrupalojen avulla. Niitä puristetaan jarrutuksessa jarrurumpua tai jarrulevyä vasten. mekaaniset, elektroniset ja hydrauliset ovat yleisimpiä jarrujärjestelmiä.


                            Jarrujärjestelmän yleiset osat


1. jarrupoljin
2. jarrutehosti.
    3. jarrupääsylinteri.
    4. yhdistelmäventtiili.
    5. takarumpujarru.
    6 etulevyjarru
    7 teräsjarruputki.
    8. joustava jarruletku
    9. jarrusatula
   10 seisontajarruvipu
   11. seisontajarrvuaijeri
   12. seisontajarrutasain


                                           Rumpujarru


Rumpujarru on saanut nimensä jarrutustapahtumaan osallistuvasta rummun muotoisesta esineestä joka on kiinnitetty vanteen eli levypyörän alle rummun sisällä on kaksi puoliympyrän muotoista jarrukenkää jotka on päälystetty kitkamateriaalilla jarru hihnalla.
Kumpikin jarrukenkä on akseloitu toisesta päästä ja toisessa päässä on jarrun työsylinteri.
 

 

                                                  Levyjarru                                                   



Yleensä levyjarruja käytetään autojen etuakselilla, koska levyjarrulla on suurempi jarruteho kuin rumpujarrulla, Levyjarrun levy on asennettu pyörännapaan. Jarrupalat on asenneettu jarrusatulaan molemmin puolin. Jarrulevy on nestejarru eli se toimii hydraulisesti, elikkä kun kuljettaja painaa jarrupoljinta jalkavoima vipuvälitteisesti jarrupääsylinteriin mäntään. Männän liike saa jarruputkistossa olevaan nesteeseen paineen joka liikutta jarrusatulassa oleviin mäntiin. Mäntiin kohdistuva paine työntää jarrupalat kiinni jarrulevyyn jolloin auto pysähtyy kitkavoiman avulla








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti